Final Fantasy XIV als tweede baan: spelers zijn het grondig oneens

arrow-down

Op 24 juni 2026 verscheen in de Facebook-groep ULTIMA JRPGs een post met een simpele vraag: is Final Fantasy XIV leuk om te spelen, of voelt het te veel als werk? Binnen 21 uur liep het draadje op tot meer dan 60 reacties, met spelers die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Final Fantasy XIV uitgelichte thumbnail over discussie of de game als tweede baan voelt

Dagelijkse verplichtingen versus vrijheid om zelf te kiezen

De discussie raakt iets wat veel MMO-spelers herkennen. Final Fantasy XIV heeft dagelijkse en wekelijkse taken, roulettes, event-deadlines en een uitgebreide grind voor gear. Voor de ene speler voelt dat als structuur, voor de andere als een to-do lijst die nooit leeg raakt.

In het draadje verdedigen veteranen het spel met het argument dat Final Fantasy XIV juist minder agressief is dan veel concurrenten. Je kunt missies overslaan, content in je eigen tempo doen en de story volledig solo spelen. De grind is er, maar hij staat je zelden in de weg als je hem negeert.

Tegelijkertijd erkennen anderen dat de FOMO reëel is. Seizoensevenementen, tijdelijke cosmetics en progressiesystemen zoals Tomestones zorgen ervoor dat sommige spelers toch het gevoel krijgen dat ze moeten inloggen. Of dat nu door het speldesign komt of door de eigen mindset, de discussie maakt duidelijk dat die grens voor iedereen anders ligt.

Wat opvalt in het originele draadje is dat de meeste reacties niet zwart-wit zijn. Spelers nuanceren: Final Fantasy XIV is casual-vriendelijk als je het zo benadert, maar biedt genoeg diepgang om er honderden uren in te verdwijnen als je dat wilt. De vraag is dus niet zozeer wat het spel van je vraagt, maar wat jij van het spel verwacht.

Het bredere gevoel dat live-service games blijven oproepen

Final Fantasy XIV is niet het enige spel waar deze vraag over gesteld wordt. Battle passes, seizoensgebonden content en dagelijkse login-beloningen zijn inmiddels standaard in live-service games. Ze zijn ontworpen om spelers terug te brengen, en dat werkt. Maar het creëert ook een psychologische druk die bij sommige spelers zwaarder weegt dan bij anderen.

Het interessante aan Final Fantasy XIV is dat Square Enix het spel de afgelopen jaren bewust toegankelijker heeft gemaakt. De Free Trial is uitgebreid, de onboarding is verbeterd en er zijn minder harde muren voor nieuwe spelers. Toch blijft de perceptie van “MMO als verplichte tijdsinvestering” hardnekkig hangen, ook bij mensen die het spel nog nooit hebben aangeraakt.

Dat zegt iets over hoe het genre als geheel wordt gezien, niet per se over hoe Final Fantasy XIV anno 2026 daadwerkelijk speelt. De discussie in de Facebook-groep is uiteindelijk een goed voorbeeld van hoe reputatie en realiteit in gaming soms ver uit elkaar kunnen liggen. Wie twijfelt, kan het spel gratis uitproberen via de uitgebreide trial en zelf bepalen aan welke kant van dat debat hij of zij staat.

LarsKleinsman_gravatar
Video Games Editor