Schokkende uitkomst onderzoek Universiteit Leusden (BE): kinderen worden gokverslaafd gemaakt

jeugd gokverslaafd

De Belgische Katholieke Universiteit Leuven heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het gokgedrag van kinderen, met een schokkende uitkomst: kinderen worden onbewust gokverslaafd gemaakt.

Uit het onderzoek, dat zich gericht heeft op kinderen tussen 10 en 12 jaar, blijkt dat veel kinderen al veel weten over casino spellen, poker en en krasloten spelletjes.

Natuurlijk krijgen kinderen veel mee over gokken: loterijen, films en series over Las Vegas en advertenties over krasloten. Het zou raar zijn als daar niet een klein beetje van blijft hangen. Maar het gaat verder dan weten wat gokken inhoudt en wat een casino is.

Kinderen tussen 10 en 12 jaar oud blijken precies te weten hoe gokken werkt. 1 op de 6 kinderen heeft wel eens een weddenschap afgesloten om echt geld. Een derde van de kinderen zegt wel eens een kraslot te hebben gespeeld – 11% van deze groep heeft zelfs een keer een kraslot gekocht.

5% van alle kinderen heeft weleens gepokerd voor echt geld en de meeste kinderen weten precies hoe dobbelspelletjes, gokkasten en het rad van fortuin werken.

Computer spelletjes zijn de grootste boosdoeners

Verrassend genoeg zijn computer games, mobiele apps en console games de allergrootste boosdoeners. In Nederland heeft de Kansspelauthoriteit als streng opgetreden tegen mobiele casino apps die gratis in app store konden worden gedownload. Maar er zijn nog steeds duizenden gokspelletjes te vinden met gratis slots, kaartspelletjes en andere kansspellen.

Ook de “bouw-je-eigen-casino” games zijn talrijk. Je kan daar dan wel niet met geld op gokken, maar je de gebruiker wordt wel spelenderwijs thuis gemaakt in het spelen van casino spellen. Met alle gevolgen van dien: kinderen vinden het normaal om gratis te oefenen met casino spellen en weten precies hoe slots werken.

Compleet met bonus features, inzetniveaus, Big Win animaties en alles wat er bij hoort.

Verborgen gokspellen in computer spellen

Maar het grootste gevaar zit misschien nog wel in populaire computer spellen zoals Fifa 18 en Starwars Battlefront 2. Wij berichtten al eerder over de zogenaamde loot boxes in deze spellen. Dit zijn mystery boxen die in het spel kan vinden en waar allerlei extra’s in te vinden zijn. Deze extra’s maken je poppetjes sterker, geven je zwaardere wapens, unlocken nieuwe features etc. Kortom: de droom van iedere (jonge) gamer.

Deze loot boxes kan je ook aanschaffen, en daarin schuilt een immens groot gevaar. De kans is groot dat een speler meer geld uitgeeft dan hij van plan is en er zit een sterk beloning- en kansspelelement in het kopen van loot boxes. Je weet immers niet van te voren wat er in de loot box zit, terwijl je er wel geld voor moet betalen.

Met andere woorden, je plaatst een inzet zonder dat je vooraf weet wat het je gaat opleveren. Het zorgt voor een adrenaline rush als de loot box een mooie inhoud oplevert en een negatief gevoel als de loot box tegenvalt. Om het negatieve gevoel weg te poetsen, is de verleiding natuurlijk groot om snel opnieuw een loot box te kopen. Precies de valkuil waar gokverslaafden ook keer op keer in stappen. Er is sprake van een oneindige prikkel die steeds maar weer bevredigd moet worden.

Ouders hebben vaak ook niet goed door dat hun kroost blootgesteld wordt aan spelmechanismen die erg lijken op gokken. Games lijken onschuldig en deze zogenoemde microtransacties zijn steeds vaker gemeengoed in spellen. De tijd dat je een bedrag betaalde en het gehele spel in 1 keer kreeg ligt ver achter ons. Met micro transacties worden vele miljoenen verdiend door game ontwikkelaars.

Social media speelt ook een kwalijke rol hierbij. Youtube films waarbij waardevolle Loot Boxes geopend worden zijn talrijk en werken als een rode lap op een stier. Terwijl de meeste loot boxes teleurstellen (maar net niet genoeg!) en de echt waardevolle Loot Boxes zeldzaam zijn.

De parallel met loterijen en progressieve jackpot slots is makkelijk gemaakt. Ook bij deze kansspelproducten zien je alleen de winnaars en worden alle miljoenen verliezende spelers voor het gemak buiten beschouwing gelaten. Je koopt een kans, maar eigenlijk ben je zo goed als kansloos.

Politici uit verschillende land, waaronder Belgie, Nederland en de Verenigde Staten hebben zich al ferm uitgesproken tegen deze microtransacties in computerspellen. Onderzocht wordt of deze spellen inderdaad voldoen aan de definitie van kansspel. In dat geval beschikken de spelontwikkelaars niet over een kansspelvergunning en kunnen de spellen verboden worden.

Ook zogenaamde kindercasino’s in Nederland ter discussie

“Kinderen worden opgeleid tot gokker”. Dit is de alleszeggende mening van Feite Hofman van de Stichting Anonieme Gokkers en Omgeving Gokkers Nederland (AGOG) over “kindercasino’s”, speelhallen waar kinderen spellen kunnen spelen en tickets kunnen winnen.

Nu is die constructie niet nieuw en wordt deze al decennia toegepast op kermissen en in pretparken. Maar wat wel nieuw is, zijn de soorten spellen waar op gespeeld kan worden. Deze high tech spellen lijken in alles op de video slots die je in een online casino speelt.

Pseudo behendigheid games bij kindercasino’s

Spelletjes waarbij het lijkt of er behendigheid bij komt kijken. In de realiteit ben je gewoon overgeleverd bent aan wat het interne computersysteem van het spel heeft bepaald dat de uitkomst moet zijn.

Spelletjes met bonus games, bonus-in-een-bonus games en het bekende rad van fortuin. Spelletjes met vermenigvuldigers, big win animaties en heel veel toeters en bellen. Precies zoals bij een echt casino.

Kinderen worden verleid om te beginnen met spelen en vooral ook om door te gaan met spelen. Door de illusie te wekken dat de speler invloed kan uitoefenen op de uitkomst, wordt heel erg het “nog één keer proberen” adagium gepropageerd. Dat je zelfs voor de allerkleinste prijzen een sloot tickets nodig hebt, helpt de speler ook niet echt. 40 euro investeren voor een vel stickers met een winkelwaarde van een paar euro, is nou niet echt een goede deal.

De uitgestelde beloning, het pseudo behendigheids-element en de vele visuele en auditieve prikkels kunnen de deur wagenwijd openzetten voor gokverslavingen op latere leeftijd.

Ook interessant:

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.