Politici waarschuwen: Loot Boxes in Star Wars Battlefront 2 zijn kansspel!

StarWars Battlefront II kansspel

Er is momenteel een heftige discussie gaande over de zogenaamde “loot boxes”, en dan met name in het spel Star Wars Battlefront 2.

Electronic Arts (EA), de maker van het spel, ligt hevig onder vuur omdat het spel aanzet tot gokverslaving: middels allerlei psychologische trucs worden spelers verleid om loot boxes aan te kopen.

Loot Boxes zijn mystery prijzen die je aanschaft tijdens het spelen van een spel. Deze transacties worden ook wel micro-transactions genoemd. Door Loot Boxes aan te schaffen, krijgt de speler toegang tot allerlei extra’s, die hem helpen om verder te komen in de game. Het personage waar je mee speelt kan sterker worden, met betere wapens en er kunnen speciale spelsoorten en levels ontgrendeld worden.

Deze Loot Boxes zijn daarom erg gewild bij spelers en zorgen ervoor dat er veel meer betaald wordt om het spel te spelen dan alleen de verkoopprijs.

Een lucratief businessmodel voor spellenmakers: je zuigt de speler in het spel en dwingt hem als het ware om meer geld uit te geven. Micro-transactions zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid en kom je in bijna alle console games en apps tegen. Van Candy Crush en FIFA 2018 tot, jawel, Star Wars Battlefront 2.

Waarom ligt EA onder vuur?

EA lijkt een grens te hebben overschreden. Hoewel het fenomeen van micro-transactions zeker niet nieuw is, maken ze het nu wel erg bont. Zo bont, dat zelfs de politiek zich er mee bemoeit.

En paar van de trucs die EA uithaalt om de verkoop van loot boxes te stimuleren:

  • Je weet van te voren niet wat er in een loot box zit
  • Je moet credits kopen om loot boxes te kunnen aanschaffen
  • De prijzen van loot boxes zijn zo ingericht, dat je nooit al je credits kan uitgeven
  • Omdat je dus altijd credits overhoudt, ben je eerder geneigd credits bij te kopen
  • Het kopen van loot boxes zorgt ervoor dat je sneller verder komt in het spel
  • Koop je ze niet, dan is het spel moeilijker om goed te spelen

battlefront 2-loot-boxes

Zijn loot boxes kansspelen?

De vraag rijst al snel of loot boxes als een kansspel moeten worden gezien.

Bij een kansspel hebben deelnemers geen of weinig invloed op de uitkomst van het spel. De uitkomst wordt bepaald door een random number generator,  een goed geschud pak kaarten of een roulette wiel. Van te voren weet je niet of je gaat winnen en resultaten uit het verleden zeggen niets over de toekomst. Je bepaalt de inzet en het spel bepaalt of en wat je hebt gewonnen.

Als je deze definitie van een kansspel gebruikt, dan kunnen loot boxes ook als kansspel gezien worden.

Immers:

  • Je bepaalt de inzet (de kosten van de loot box)
  • Je hebt geen invloed op het resultaat
  • Je kan prijzen winnen die een duidelijk waarde hebben

Moeten loot boxes worden verboden?

Een aantal politici heeft zich al duidelijk uitgesproken tegen het gebruik van loot boxes in computerspellen. De kans is groot dat het verslavend gedrag opwekt en tot serieuze financiële problemen leidt. Kinderen kunnen met de creditcard van de ouders grote bedragen uitgeven in de drang om steeds beter te worden in het spel. Daarnaast worden psychologische trucs uitgehaald die zeker niet thuishoren bij spellen die door kinderen gespeeld worden.

Een politicus op Hawaï noemde het gedrag van EA ‘predatory behavior’ en keurt in een statement de praktijken hevig af. Hij gaat zelfs zover door te zeggen dat de game gewoon een online casino is, met ‘Star Wars’ als thema.

Ook de minister van Justitie in Belgie sprak zich fel uit tegen de loot boxes. De Belgische Kansspelcommissie is inmiddels al een onderzoek gestart waarbij het spel Star Wars Battlefront 2 onder de loep genomen wordt. De directeur van de Kansspelcommissie liet al doorschemeren dat bij dit spel sprake is van een kansspel, en daar heeft EA geen vergunning voor in België. Hierdoor kunnen ze een torenhoge boete ontvangen en is er een reële kans dat het spel uit alle winkelschappen gehaald moet worden.

Ook interessant:

Leave a Comment